وبلاک تخصصی ساعت در ایران

بررسی و بحث راجب ساعت مچی و اطلاعات مربوط به آن

وبلاک تخصصی ساعت در ایران

بررسی و بحث راجب ساعت مچی و اطلاعات مربوط به آن

اولین ساعت مچی اتمی دنیا


اولین ساعت مچی اتمی دنیا


یک دانشمند توانسته اولین ساعت واقعی اتمی دنیا شامل ساعتی در مقیاس تراشه و بدنه ی قابل دست کردن از جنس فیبر کربن را بسازد.
شما شاید تا به حال ساعت هایی را دیده باشید که آنها را ساعت مچی اتمی می نامند، اما یک نکته ای وجود دارد و آن این است که آن ها زمان اتمی را با سیگنال های رادیویی ساعت های اتمی دولتی تنظیم می کنند. اگر از دامنه ی این سیگنال ها خارج شوند، شما تنها بر روی موتور کوارتز موجود در ساعت متکی خواهید بود.
سزیم 133 (The Cesium 133) طراحی شده توسط دکتر جان پترسون (Dr. John Patterson) و سازنده ی آن بی سیز (Bathys) در حال حاظر به دنبال سرمایه ی مورد نظر هستند – که هم اکنون میزان پشتیبانی سرمایه گزاران در سایت کیک استارتیر (KickStarter) از مقدار مورد نیاز نیز فراتر رفته. پترسون ساعت خود را "اولین ساعت مچی اتمی حقیقی" می نامد و تفاوت نیز در داخل آن است: یک ساعت در مقیاس تراشه ای (Chip-Scale atomic clock – CSAC) که یک نوسانگر سزیمی را در خود جای داده، هر ثانیه را به دقت برابر 9,192,631,770 نوسان لرزش اتم سزیم می کند.


دکتر پترسون در وبسایت خود توضیح داده که: "تکنولوژی موجود در این ساعت چیزی است که حتی در یک دهه پیش کسی قادر به تصور آن در چنین ابعاد کوچکی نبود"، "در یک قطعه ی کوچک یک لیزر، یک گرم کننده، یک مخزن گاز سزیم، یک یک فیلتر امواج کوتاه (Microwave) و یک دیود آشکار ساز نور قرار دارند. که از قوانین کاملا مشابه آنچه در شمارش خط های جدای اتم های سزیم 133 در موسسه ی تکنولوژی و استاندارد ملی (National Institute of Standards and Technology - NIST) ]آمریکا[ از آن استفاده می کنند پیروی می کند، هدف ما تولید ساعتی است که بتواند به سطحی بی سابقه از دقت دست یابد، که در هر هزار سال تنها یک ثانیه مرز خطای آن باشد."


این معنی آن را می دهد که سزیم 133 بی سیز، دقیق ترین ساعت مچی جهان است که تنها یک ثانیه در هر هزار سال از دست خواهد داد. این حتی بیش از سه برابر دقیق تر از دقیق ترین تکنولوژی های ساعت سازی روز دنیا است.
جریان شمارش های ساعت با یک باطری قابل شارژ لیتیم نیرو می گیرد که تا 36 ساعت بین شارژ های آن توان نگه داری ساعت – و صفحه ی دیجیتالی آن که دارای نشان دهنده ی ساعت، دقیقه، ثانیه، تاریخ و شکل ماه می باشد - را خواهد داشت. در پشت ساعت، CSAC با یک موتور کوارتز Ronda 509 همراه خواهد بود تا زمان سجی CSAC به صفحه آن انتقال پیدا کند.

تمام این ها نیز بر روی یک بدنه از فیبر کربن سوار شده اند که ساعت را سبک و ضد زنگ زدگی نگه خواهد داشت.

اگر شما یکی از آن را می خواهید، دیگر به سادگی تهیه ی یک ساعت از ایران تایمر (IranTimer.com) نخواهد بود، بلکه شش نسخه ی نمونه ی آن هر کدام 6000 دلار آمریکا در سایت کیک استارتر موجود خواهند بود، در حالی که ساعت جدید برای شما 10,000 دلار آمریکا تمام خواهد شد، و تعداد بسیار محدودی از آن به تولید خواهند رسید. از نظر صنعت ساعت سازی این یک مبلغ بسیار عالی است برای چیزی که در سرنوشت خود به مجموعه ی یک کلکسیون دار پیوستن را دارد.



امانت داری و اخلاق مداری

استفاده از این محتوا فقط با ذکر منبع و آدرس  "سایت ایران تایمر"  مجاز است


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد