وبلاک تخصصی ساعت در ایران

بررسی و بحث راجب ساعت مچی و اطلاعات مربوط به آن

وبلاک تخصصی ساعت در ایران

بررسی و بحث راجب ساعت مچی و اطلاعات مربوط به آن

ساعت GMT چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید بارها کلمه GMT را روی صفحه ساعت‌ها دیده باشید اما معنی اون رو نمی‌دونستید! GMT مخفف کلمه Greenwich Mean Time است و از ساعت رصدخانه صنعتی گرینویچ گرفته شده.  به ساده ترین زبان، کاربرد و معنی GMT در ساعت‌های امروزی، ساعتی است که با آن می‌توانید زمان کشور دیگر را روی صفحه نمایش داشته باشید. در صورتی که این ویژگی بر اساس هدف دیگری در ساعت‌ها ایجاد شده بود. اگر می‌خواهید با این ویژگی خاص بیشتر آشنا بشید در ادامه همراه من باشید.

تاریخچه قابلیت GMT در ساعت ها:

در ابتدا باید بدونید چرا چنین اصطلاحی ایجاد شد و چه کاربردی برای چه اشخاصی داشت؟ GMT در معنای اولیه برای سنجش یک زمان واحد بود. ناهماهنگی زمانی در بین کشورها و حتی در بین شهرهای مختلف، نیاز ایجاد یک زمان متعادل و یکپارچه در سراسر جهان را توسط دولت ها ایجاد کرد.
تعیین رصدخانه سلطنتی گرینویچ، به عنوان بزرگترین و برجسته ترین رصد خانه و محل نصف النهار مبدا برای سنجش زمان جهانی (یکپارچه) در بین همه مرسوم شد. و قابلیت GMT به معنای نمایش زمان جهانی و سراسری بود. اما بیشتر برای چه اشخاصی مفید بود؟

همان دلیل عدم هماهنگی زمانی بین کشور‌ها و شهرها مشکلات بسیاری برای خلبانان و پروازها ایجاد می‌کرد که بوجود آوردن قابلیت GMT در سال 1848 این مشکل را حل کرد. جالبه بدونید اولین کمپانی ساعتی که از قابلیت GMT در ساعت ها استفاده کرد، برند ساعت رولکس بوده. ساعت GMT اوایل توسط خلبانان استفاده می‌شد اما به مرور زمان و با تغییراتی که پیش آمد، توسط عموم مورد استفاده قرار‌گرفت.


ساعت GMT چطور کار می کند؟

به ساعتی که غیر از نمایش زمان 12 ساعت قابلیت نمایش زمان دوم را دارد، ساعت GMT گفته می‌شود. اما چطور کار می‌کند؟ این ساعت‌ها دارای دو سری اعداد و عقربه هستند. در ساعت GMT به غیر 12 ساعت و عقربه های نمایش زمان، یک سری اعداد 24 ساعته و عقربه مخصوص نمایش زمان GMT طراحی شده. گاها عقربه نمایش GMT یک عقربه و در بعضی ساعت ها هم دو عقربه طراحی شدن.

برای تنظیم این ساعت‌ها، عقربه های اصلی را به زمان محلی که در آن قرار دارید تنظیم می‌کنید. در بعضی ساعت‌های GMT که دارای قاب چرخشی هستند، می‌توانید با چرخاندن قاب دور ساعت و یا تنظیم عقربه GMT، اختلاف زمانی محل فعلی و کشور دومی که میخواهید را به دست بیارید.

در نسخه های اولیه ساعت های GMT کار با آنها بسیار سخت و پیچیده تر بود. اما در حال حاضر با پیشرفت دنیای ساعت، استفاده از این قابلیت به مرور ساده تر شد.

اهمیت GMT در ساعت مچی ها:

با توجه به پیشرفت بشر در تکنولوژی و بوجود آمدن ابزارهای راحتی مثل تلفن همراه، شاید چندان ساعت های دارای GMT مورد استفاده قرار نگیرند. اما این ساعت مچی ها به دلیل قدمت و اصالتی که دارند هنوز در بین کلکسیونرها و دوستداران ساعت جایگاه ویژه ای دارند. همچنین برند های مطرح ساعت، مثل رولکس که در تولید ساعت GMT هم پیشتاز بوده، هنوز سالی یک یا دو بار ساعت قاب پپسی با قابلیت GMT را وارد بازار می کند. یا برند ساعت سیکو که در کالکشن هر سال اش، یکی از این ساعت های جدید را دارد.

غیر از کلکسیونرها برای تکمیل و زیبایی کلکسیون ساعت، شاید ساعت های GMT همچنان مورد استفاده خلبانان، تجار یا در مسافرت ها طولانی و هوایی مورد استفاده عموم قرار بگیرند. تا در صورتیکه به تلفن همراه دسترسی نداشتید با یک نگاه سریع و ساده، تفاوت زمانی محلی که در آن هستید با یک شهر یا کشور مورد نظرتون رو ببینید.

نتیجه گیری:

ساعت های GMT بیشتر بخاطر حس نوستالژی بودن و اصالتشون هنوز مورد توجه دوستداران ساعت هستند. همچنین در اوایل تولید این ساعت‌ها، سختی بیشتری از لحاظ تولید موتور و نوع کالیبر در ساعت وجود داشت. و به مرور این سختی ها با پیشرفت صنعت ساعت سازی برطرف شد. به نظر شما زیباترین یا بهترین ساعت GMT که دیدید از چه برندی بوده؟ حتما نظرتون رو درباره این ساعت ها داخل سایت ما "ایران تایمر" به اشتراک بزارید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد