وبلاک تخصصی ساعت در ایران

بررسی و بحث راجب ساعت مچی و اطلاعات مربوط به آن

وبلاک تخصصی ساعت در ایران

بررسی و بحث راجب ساعت مچی و اطلاعات مربوط به آن

همه چیز درباره موتور کوارتز ساعت مچی

قلب ساعت، موتورش است چرا که باعث حرکت و نمایش زمان در ساعت می شود. در طول تاریخچه تولید ساعت مچی ها، موتور های مختلفی تولید شدند. به طور کلی میتونیم موتور ساعت ها را به دو دسته مکانیکی و کوارتز تبدیل کنیم. که البته هر کدوم از این 2 دسته شامل زیرشاخه هایی هستند. اما بحث امروز ما فقط موتورهای کوارتز ساعت یا همان باتری هاست. پس همراه ما باشید تا به نقد و بررسی کامل ساعت های کوارتز بپردازیم.

موتور کوارتز چیست؟

ساعت کوارتز، ساعتی است که با باتری یا سلول خورشیدی کار می کند و در آن زمان سنجی توسط یک کریستال کوارتز تنظیم می شود که با فرکانس خاصی می لرزد. نمیخوام با توضیح خیلی تخصصی درباره قطعات تشکیل دهنده این نوع موتور حوصله شما سر برود، اما دانستن این موضوع مفید است. حرکت کردن در ساعت کوارتز اینطور است که، باتری سیگنال الکتریکی را از طریق یک کریستال کوارتز کوچک می فرستد و باعث می شود با سرعت ثابتی ارتعاش ایجاد کند. این لرزش امکان ثبت زمان دقیق را فراهم می کند. و مانند تمام ساعت ها، چرخ دنده ها برای چرخش عقربه های ساعت، دقیقه و ثانیه استفاده می شوند. در طی این فرایند شما زمان دقیق و درست را هر لحظه روی دست خود خواهید دید.

اولین ساعت کوارتز و تاریخچه تولید آن

قبل از تولید موتور های کوارتز، ساعت سازان سوئیسی با تولید ساعت مکانیکی از رونق خوبی در بازار برخوردار بودند. اما عواملی مثل دقت کم در موتورهای مکانیکی و هزینه تولید زیاد آنها باعث شد تا در دهه 60 زمزمه هایی از تولید یک موتور الکترونیکی بوجود بیاید. و این یک تهدید برای ساعت سازان سوئیسی بود. 

اولین ساعت کوارتز در سال 1969 عرضه شد. و جالبه بدونید که اون ساعت، یک مدل از ساعت سیکو Astron بود که خیلی مورد توجه قرار گرفت. دلیل این توجه هم برطرف کردن 2 نقطه ضعف موتور های مکانیکی در موتور کوارتز بود. یعنی دقت بالا در موتور کوارتز و هزینه کم در تولیدش.


ساعت کوارتز یا ساعت مکانیکی؟

واقعا نمی شود گفت که کدوم بهتر هستن! با توجه به اینکه در سال های اخیر، ساعت سازان در تولید ساعت های مکانیکی با دقت بالا رشد بسیار چشمگیری داشتند. از طرفی موتور مکانیکی به خاطر قدمت و نوع مکانیزمشان همیشه از محبوبیت زیادی برخوردارند.  در واقع اینطور میشود گفت که هر دو نوع این موتورها نقاط قوت و نقاط ضعفی دارند که سعی در بهبودیشان هست. اما پیشنهاد ما در هنگام خرید ساعت، انتخاب نوع موتوری است که بیشتر برای شما مفید باشد.

نقاط ضعف و قوت ساعت کوارتز

درسته که ساعت های کوارتز تهدیدی برای مکانیکی ها بودند. اما این نوع موتور ها هم شامل یک سری نقاط قوت و ضعف هستند که نباید از آنها چشم پوشی کرد.

مزایای ساعت کوارتز:

  • در زمان سنجی دقت بیشتر نسبت به مکانیکی ها دارند
  • هزینه تولید آنها و حتی تعمیرات در صورت آسیب دیدن، به نسبت مکانیکی ها ارزان تر است
  • برعکس ساعت های مکانیکی که هر 5 سال نیاز به سرویس دارند، در صورت نگهداری درست نیاز به سرویس ندارند

معایب ساعت کوارتز:

  • به یک نیروی محرکه (باتری) نیازمند است
  • تقریبا هر 2 سال نیاز به تعویض باتری دارند (مدت عمر باتری به برند و زمان تولیدش برمیگردد)
  • به نسبت موتورهای مکانیکی که از تعداد زیادی چرخ دنده تولید میشوند، زیبایی کمتری دارد. از نظر ساعت دوستان ساعت های مکانیکی، جذابیت تاریخی بیشتری نسبت به کوارتزهای مدرن دارند.

نتیجه گیری:

در هنگام خرید ساعت، انتخاب نوع موتور که مکانیکی باشد یا کوارتز به سلیقه و کاربردی که انتظار دارید بستگی دارد. برای مثال اگر دنبال ساعت ارزان، دقیق و بدون دردسر از نظر سرویس کردن موتور هستید، کوارتز رو انتخاب کنید. یا اگر اهل دنیای ساعت هستید و براتون زیبایی و قدمت حرف اول رو میزنه قطعا مکانیکی انتخاب کنید. در مقاله های بعدی به انواع موتورهای دیگری که وجود دارند حتما میپردازیم. اما شما بگید که به نظرتون کدوم نوع ساعت (ساعت کوارتز یا ساعت مکانیکی) برای شما بهتر هستن؟ مطالب بیشتر را در سایت ایران تایمر بخوانید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد