آفتاب: بر اساس نتایج یک تحقیق، از هر هفت نفر در بریتانیا یک نفر خودش را از ساعت مچی بینیاز میبیند. آیا گوشیهای تلفن همراه که ساعت را هم نشان میدهند نسل ساعتهای مچی را منقرض خواهند کرد؟
مردم دهها سال بر این باور بودند که بدون داشتن ساعت مچی، احساس
گمگشتگی میکنند.
به گزارش بیبیسی، کافی بود ساعتشان عقب می ماند یا جلو می رفت یا
باتری آن از کار می افتاد تا با عجله و مستاصل نزد ساعتساز بروند و از او بخواهند
زندگی آنها را با تیک تاک منظم دوباره ساعتشان، نظم بدهد.
در دنیای پرکار و پرشتاب امروز، احساس نیاز به ساعت و دانستن دقیق
وقت، بیش از پیش شده است.
اما بر اساس نظر موسسه مینتل، تحلیلگر مسائل بازار، رشد محصولات
دیجیتالی از قبیل تلفن، لپ تاپ و ام پی ۳ پلیر،
که ساعت را نیز نشان میدهند، صنعت ساعت سازی را با فضایی تیره روبهرو کرده است.
بر اساس تحقیق مینتل، از میان بیش از ۱۵۰۰ نفر در بریتانیا ۱۴ درصد گفتند که نیازی به ساعت ندارند. این رقم یعنی ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سراسر بریتانیا؛ این درصد برای افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله دو برابر میشود.
تحلیلگران مینتل بر این باورند که این روند ادامه خواهد داشت؛ آمار
نشان میدهد نسبت به سال ۲۰۰۵ میزان مالکیت گوشیهای تلفن همراه ۹ درصد بیشتر شده است. در همین حال، تعداد صاحبان ساعت ثابت مانده است.
تامارا سندر از موسسه مینتل می گوید که جوانترهایی که با تکنولوژی
بزرگ شده اند، احتمال دارد برای دانستن زمان، بیشتر و بیشتر به گوشی های همراه خود
نگاه کنند. " ساعت نیز همچنان محبوب مانده است. ۸۶ درصد از مردم هنوز دستکم یک ساعت دارند، اگرچه شاید خیلی از آنها
آخرین بار ساعت خود را در کشو جورابشان دیده اند! انتظار میرود میزان فروش ساعت،
اگر بیشتر نشود، ثابت بماند، چون مردم به تدریج ساعتهای خرابشان را با ساعتهای
نو جایگزین میکنند."
خانم سندر میگوید: "ولی مفهوم ساعت مچی هیچوقت تغییر نخواهد
کرد."
مینتل نانوهای تازه آی پاد را مثال میزند که نسخه کوچکی از پخش کننده
دیجیتالی موزیک اپل است، به صفحه ساعت بیشباهت نیست و گیره ای پشتش دارد که اجازه
میدهد با یک بند مچی، مثل ساعت به مچ بسته شود."
اهالی دنیای دیجیتالی
چنین تحولاتی در تکنولوژی به گفته دکتر بن هایمور اجتناب ناپذیر است.
بن هایمور، استاد دانشگاه ساسکس در رشته گرایشهای فرهنگی است. او میگوید: " اگر عادت به استفاده از ساعت دارید، ادامه خواهید داد."
"ولی اگر اهل دنیای دیجیتالی هستید، و عادت به استفاده از موبایل
دارید، آن وقت خریدن ساعت، تغییر عمدهای در سبک زندگیتان به حساب خواهد آمد."
به گفته او حتی در این صورت هم "کسی برای دانستن زمان، ساعت
رولکس نمی خرد." خریدن
ساعتی مثل رولکس به یکی از دلایل تاریخی استفاده از ساعت گره میخورد: کلاس
اجتماعی و شأن فرد.
جاناتان اسکاچارد، نویسنده کتاب راهنمای ساعتهای مچی میلر، میگوید
که در اوایل قرن بیستم، استفاده از ساعت جیبی مد بود.
او میگوید: "یک جور رسم و سنت بود: مرد واقعی همیشه ساعتی داشت
که به زنجیری بسته بود."
در طول جنگ جهانی اول، اقتضائات نظامی باعث شد که سربازها ساعتهای
خود را با بندهای چرمی به مچ خود ببندند.
اما تنها پس از پیشرفت تکنولوژی، از جمله ابداع مکانیسم "کوک
خودکار"، بود که ساعتهای کوچکتر و راحت تر رواج یافتند.
آقای اسکاچارد که در وبسایتش ساعت های مارک تگ هوئر (Tag Heuer) را عرضه می کند، میگوید: "حتی تا اواخر دهه ۱۹۲۰ خیلیها فکر میکردند اگر مردی ساعت مچی به دستش ببندد، کارش کمی
زنانه است."
ساعتهای مچی پیش از این هم شاهد ناکامی تکنولوژی بودهاند: در سالهای
دهه ۱۹۸۰ خریداران با اشتیاقی شدید اما کوتاه مدت،
به ساعتهای دیجیتالی که ژاپن پیشگام ساخت آنها بود، علاقمند شدند.
آقای اسکاچارد میگوید که یک بار دیگر هم این اتفاق خواهد افتاد:
"این تهدیدها دوام نخواهد داشت."
او میگوید: "جذابیت ساعت واقعی این است که با دست ساخته شده و
تیک تاک میکند؛ چیزی شبیه ضربان قلب."
"همه ما گوشی همراه داریم اما این گوشیها ظرف دو سال از مد میافتند؛
ما به آنها احساس تعلق نمیکنیم."
جاذبه مارک
ولی آیا واقعا احتمال دارد که ساعتهای گرانقیمت و بسیار ظریف بر نسل
نوظهور دیجیتالی پیروز شوند؟
آقای اسکاچارد در حالی که اذعان می کند این قبیل ساعتها "جزو
املاک اختصاصی بزرگسالان ثروتمند است"، میگوید: "جوانترها هر چه
سنشان بیشتر میشود و کمکم قدرت خریدشان هم بالا میرود، نگرش و رفتارشان هم
تغییر میکند."
رابین مارتین ساعتساز که از سال ۱۹۵۹ در ساعت سازیاش در پورتسموت، فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده
است، با این نظر موافق است.
جواب او به این سوال که "آیا ساعت به دست بستن کم کم از مد میافتد؟"
این است: "چه حرف بیمعنایی!"
او میگوید: "ما این روزها سرمان از همیشه شلوغ تر است. من هیچ
افتی در میزان خریدارها نمیبینم، حتی از طرف جوانترها."
بر اساس نتایج موسسه مینتل، اگر بشود بازار جوانان را در دست گرفت،
این اتفاق باید از طریق مارکهای معروف بیفتد.
یک چهارم افراد بین ۱۵ تا ۲۴ سال، ساعت های مارکدار را ترجیح میدهند، هر چند که قیمت بالای ساعت
های مارکدار احتمالا خریداران کمسنوسالتر، نظیر خوانندگان مجله شوگر، را فراری
میدهد.
جو ساکینز، ویراستار بخش مد مجله شوگر، می گوید: "دخترها مدل های
براق و خوشگل می خواهند، مدلهای پرزرق و برق." و اضافه می کند که خیلی از
دخترها کپیهای ارزان قیمتی از ساعتهای مارک داری را که ستارهها به دست میبندند،
انتخاب می کنند.
کاسیو با استفاده از خوانندگانی مثل کشا و پیکسی لات در حال نفوذ به
دنیای جوانهاست. این شخصیتهای محبوب ساعتهای مدل Baby-G را که
رنگهای روشن و بادوام هستند تبلیغ میکنند.
تعدادی از این ساعت ها زیر ۵۰ پوند
قیمت دارند، اما قیمت های خیلی بالاتر هم در بازار هست.
جو ساکینز میگوید: "زیاد مطمئن نیستم که پدرو مادرها جز برای
جشن تولد یا کریسمس فرزندانشان، برای آنها ساعت بخرند. فقط در چنین مناسبت هایی
است که پدر و مادرها ممکن است بخواهند پول زیادی خرج کنند."
"هر قدر سن فرد بیشتر شود، شأن و کلاس اجتماعی، موضوعیت بیشتری پیدا میکند."
اما فقط در گذر زمان مشخص خواهد شد که آیا نوجوانان امروز در آینده،
ساعت را مثل والدینشان چیزی ضروری و اساسی خواهند دید یا نه.
http://www.aftabnews.ir/vdcayen6049n601.k5k4.html
بزرگان صنعت ساعتسازی هر سال در بازل سوئیس گرد هم میآیند و تازهترین
محصولات خود را به نمایش میگذارند. این نمایشگاه را میتوان نسخه اروپایی
نمایشگاه محصولات الکترونیک لاسوگاس، سی.ای.اس دانست.
نمایشگاه بازل 2010 مثل همیشه جدیدترین ساعتهای شرکتهای بزرگ را به
نمایش گذاشته که اغلب ترکیبی از شیکی و پیشرفت فناوری هستند.
بل اند راس
مدل رادار شرکت بل اند راس، که برای نشان دادن ساعت، دقیقه و ثانیه از سه نشانگر دایرهای متحدالمرکز استفاده میکند.
شنل جی-12
مدل قدیمی رمزآلود جی- 12، محصول شنل، که پیچش به جای این که کنار صفحه باشد، از صفحه بیرون زده است.
اوکلی گیرباکس
مدل دیگری با پیچ غیرعادی که محصول اوکلی گیرباکس است. پیچ تنظیم این ساعت برخلاف سایر ساعتها سمت چپ صفحه تعبیه شده است.
زنیت ال-پریمرو 10
مدل ال- پریمرو 10 زنیت، در حقیقت گاهشماری است که زمان را تا یک دهم ثانیه به طوری نشان میدهد که به راحتی قابل خواندن است.
تگهور کاررای
تگ هور در جشن 150 سالگی خود، بر پایه کالیبر 1887 جدید شرکت، مدل کاررای خود را در نمایشگاه عرضه نموده است.
تیسوت تیتاچ
تیسوت مدل تی- تاچ خود را به نوعی طراحی کرده که همه ویژگیهای مورد علاقه دریانوردان و علاقهمندان به قایقرانی را در خود دارد، مثل اطلاعات جزر و مد و زمانسنج تغییر جهت.
پرلت توربین
اضافه شدن یک صفحه گردان، باعث شده که مدل توربین شرکت پرلت ظاهری شبیه به یک جت داشته باشد.
بریتلینگ ابراقیانوس
فکر میکنید با یک ساعت تا چه عمقی بتوانید زیر آب بروید؟ خب، با مدل جدید بریتلینگ که ابراقیانوس نام دارد، میتوانید تا عمق 1،500 متری زیر آب هم بروید.
سیتیزن ای.تی
سیتیزن در نمایشگاه امسال مدل دنیای همیشگی ای.تی را ارائه کرده که میتواند در آمریکا، اروپا، ژاپن و چین، سیگنالهای زمانی دریافت کند و بدین ترتیب همیشه دقیقترین زمان را نشان بدهد.
همیلتون
شاید عجیبترین ساعت نمایشگاه امسال، نمایشگر زمان همیلتون باشد که سه ساعت کوچک و برچسبهایی برای آنها دارد. نکته جالبتر این است که درست مثل پازلهای جیبی قدیمی میتوانید همه این قطعات را جابهجا کنید.
سوییسآرمی دایومستر
انگار امسال رنگ آبی حرفهایی برای گفتن دارد، چون شرکتهای زیادی ساعتهای خود را با این رنگ به نمایشگاه آوردهاند. این تصویر مدل دایومستر 500 شرکت ویکتورینوکس سوییس آرمی در رنگ پرطرفدارش است.
شنل جی-12
شنل نسخهای دیگر از مدل دریایی جی- 12 به نمایشگاه امسال آورده که ترکیبی از دو رنگ آب و مشکی دارد.
بل اند راس
بسیاری از شرکتها سعی کردهاند در طراحیهای امسال، از گذشته خود الهام بگیرند، شاید به این دلیل که میخواستند سعی کنند موفقیتهای سابق خود را زنده کنند. در اینجا میتوانید نمونهای از این مسئله را در محصولات شرکت بل اند راس ببینید.
وینتجهور
شرکت وینتج هور هم با الهام از ساعتهای تگ هور، این دو مدل کاررا و موناکو را به صورت محدود ارائه کرده است.
شرکت Seiko که در زمینه تولید ساعت فعالیت میکند، از تولید محصول جدیدی خبر داده است که مانند ساعتهای مچی به دست کاربر بسته میشود و فناوری جوهر الکترونیکی(e-ink) مخصوص نمایش کتابهای الکترونیکی در آن به کار رفته است.
به گزارش گروه ترجمه آژانس خبری فناوری اطلاعات ارتباطات (ایستنا) نمایشگر این دستگاه الکترونیکی مچی که قرار است در آینده نزدیک به صورت گسترده وارد بازارهای جهانی شود، تصاویر را به صورت سیاه و سفید در چهار درجه رنگی به نمایش میگذارد و کیفیت آن 300dpi است.
شرکت Seiko برای این دستگاه مچی قابلحمل باتریهای قابل شارژ در نظر گرفته و اعلام کره است که عمر باتری آن در مقایسه با محصولات مشابهی که از نمایشگر LCD استفاده میکنند، بسیار بیشتر است.
این ساعت مچی الکترونیکی که هنوز نامش اعلام نشده است، به جز نشان دادن ساعت محلی قابلیتهای دیگری دارد که از مهمترین آنها میتوان به نمایش ساعت دقیق مهمترین شهرهای جهان، تاریخ، تصویر کره زمین و کتاب الکترونیکی اشاره کرد. هنوز قیمت و تاریخ دقیق ورود این دستگاه به بازار اعلام نشده است.
1ـ دیدن ساعت مچی در خواب ، نشانة آن است که معاملات شما با پیروزی همراه خواهد بود .
2ـ اگر خواب ببینید برای دریافت زمان به ساعت مچی خود نگاه می کنید ، نشانة آن است که کوشش و تلاشهای شما را در اثر رقابت به شکست می انجامد .
3ـ اگر خواب ببینید ساعت مچی شما به زمین می افتد و می شکند ، نشانة آن است که به اضطراب و پریشانی دچار خواهید شد .
4ـ اگر خواب ببینید شیشه ساعت مچی شما به زمین می افتد ، نشانة آن است که در امور زندگی و انجام کارهای خود بی دقت خواهید بود .
5ـ اگر زنی خواب ببیند ساعت مچی خود را گم کرده است ، نشانة آن است که آشفتگیهای خانواده او را ناراحت و اندوهگین می سازد .
6ـ اگر در خواب از جایی ساعتی بدزدید ، نشانة آن است که دشمنی سرسخت به خوش نامی و شهرت شما حمله خواهد کرد .
7ـ اگر خواب ببینید به کسی ساعت مچی هدیه می دهید ، نشانة آن است که از تفریحات پست و زودگذر پرهیز خواهید کرد .
پیشنهاد میشود برای خرید ساعتی که در خواب دیده اید به این فروشگاه مراجعه کنید